Cztery sposoby na stworzenie przyjaznej przestrzeni biurowej

4 sposoby na stworzenie przyjaznej przestrzeni biurowej

Ludzie jako gatunek są ewolucyjnie przystosowani do życia na zewnątrz i w bezpośrednim kontakcie z naturą. Jednocześnie około 90% naszego czasu spędzamy wewnątrz budynków. Zbliżenie warunków wewnątrz budynku do tych, w których czujemy się optymalnie może pozytywnie wpłynąć na nasze zdrowie, produktywność i dobre samopoczucie. Analizując raporty rynkowe i publikacje naukowe opisaliśmy 4 parametry i działania służące stworzeniu komfortowej przestrzeni przyjaznej dla naszego zdrowia.

Biofilia

Biofilię to wrodzone poczucie związku z naturą wykształcone w procesie ewolucji. Biofilia jest więc nieodłączną częścią ludzkiej natury, a jej wykorzystanie w przestrzeni biurowej lub w domu może w znaczący sposób polepszyć nasz komfort i samopoczucie. Duża ilość powietrza wentylacyjnego, widoki na zieleń lub aktywność ludzką na zewnątrz budynku czy rośliny i elementy naturalne we wnętrzach pozwalają na zbliżenie się warunków w budynku, do tych do których jesteśmy ewolucyjnie przystosowani i w których czujemy się najlepiej. Pozytywny wpływ takich rozwiązań na zdrowie i komfort polega między innymi na umożliwieniu zmiany ostrości wzroku poprzez skupienie na widoku na zewnątrz, co zmniejsza uczucie zmęczenia wynikające na przykład z ciągłego patrzenia na monitor komputera. Bezpośredni kontakt z zielenią obniża również poziom stresu i poprawia zdolności kognitywne. Badania pokazują, że w obiektach call center z bezpośrednim widokiem na zieleń na zewnątrz budynku pracownicy byli w stanie przetwarzać rozmowy do 12% szybciej.

Komfort termiczny

Komfort termiczny w budynku jest wypadkową parametrów temperatury, wilgotności, prędkości powietrza oraz temperatury powierzchni przegród. W zależności od różnych kombinacji tych czynników oraz aktywności fizycznej i ubioru w budynkach biurowych parametr optymalnej temperatury to 20-24 stopnie Celsjusza. Osoby przebywające strefie komfortu termicznego mają niższe tętno, spokojniejszy oddech i większe nasycenie krwi tlenem. Jednocześnie możliwość indywidualnego dostosowania tych parametrów do naszych preferencji, na przykład przez otwarcie okna, daje wrażenie bezpośredniej kontroli nad otaczającym nas środowiskiem, co polepsza nasze samopoczucie. Badania pokazują, że efektywność pracy biurowej spada do 6% gdy temperatura w pomieszczeniu jest wyższa od naszych preferencji, więc uwzględnienie rozwiązań projektowych zapewniających komfort termiczny ma zasadnicze znaczenie dla naszego zdrowia i samopoczucia.

Jakość powietrza

Ilość powietrza wentylacyjnego w budynku ma bezpośredni wpływ na polepszenie jakości powietrza przez usunięcie dwutlenku węgla oraz zanieczyszczeń emitowanych w trakcie pracy codziennej biura, jak środki chemiczne, tonery do drukarek czy lotne związki organiczne z farb lub mebli. Badania na próbie ponad 100 biur w USA pokazują, że podwojenie ilości powietrza z 40 do 80 m3/h na osobę o ponad 35% zmniejszyło częstotliwość urlopów chorobowych wśród pracowników**, co według autorów badania przekłada się na utratę do 2500 zł rocznie na pracownika z powodu nieobecności w pracy. W firmie zatrudniającej kilkaset osób zyski wynikające z dbałości o jakość i ilość powietrza w biurze mogą być więc olbrzymie. Jednocześnie należy pamiętać, że ilość powietrza musi być dobrana w sposób zapewniający jednoczesne utrzymanie komfortu termicznego i efektywności energetycznej.

Akustyka

Chyba każdy, kto kiedykolwiek pracował w biurze zna sytuacje, w której mamy trudność ze skupieniem się słysząc głośne rozmowy telefoniczne lub pracującą drukarkę. Dzieje się tak dlatego, że nasz organizm funkcjonuje najpełniej przy występowaniu określonej głośności otoczenia, która dla biur określona jest w przedziale 35 – 45 dB. Dzięki zastosowaniu materiałów pochłaniających lub odbijających dźwięk, podziale przestrzeni na strefy oraz zapewnieniu nie za niskiej i nie za wysokiej głośności tła poziom stresu związany z ciągłym hałasem może obniżyć się w tak znaczący sposób, że produktywność w przestrzeniach zapewniających komfort akustyczny wzrośnie o ponad 25%***.

Połączenie 4 opisanych działań ma zasadniczy wpływ na stworzenie przyjaznej przestrzeni biurowej, wymaga jednak wiedzy i zaangażowania specjalistów oraz uwzględnienia już na wczesnych etapach procesu projektowego. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego jak zaprojektować przestrzeń biurową w sposób przyjazny zapraszamy do kontaktu.

*  http://h-m-g.com/projects/daylighting/summaries%20on%20daylighting.htm

** http://e-co.uk.com/Recirc-Milton2000.pdf

*** http://www.workplaceunlimited.com/Psychology%20of%20Productivity.pdf

 

Jerzy Wójcik

The Green360° blog has been created to provide educational content and aid the development of the industry of certified sustainable construction. Green360° is the publishing part of JW+A.

Green360° will contain practical information and studies relating to LEED and BREEAM certification and facts from the commercial real estate market.

We support and promote responsible use of our planet’s resources.

We are looking forward to doing business with you!

How can we help you?

Contact us at a JW+A office or submit your enquiry using the online form.

Chcesz się z nami skontaktować?