Strefa wiedzy JWA

04.06.2024

Czy samochód elektryczny pozostawia ślad węglowy?

Tematyka ekologicznych rozwiązań oraz regulacji unijnych, które są z nimi związane budzi w ostatnim czasie sporo kontrowersji. W tym artykule przybliżymy jeden z często poruszanych tematów, czyli kwestię śladu węglowego samochodów elektrycznych. Przekonaj się, czy samochód elektryczny pozostawia ślad węglowy i jak powinno się patrzeć na ten problem.

Czym jest ślad węglowy samochodów elektrycznych?

Ślad węglowy samochodów elektrycznych obejmuje wszystkie emisje gazów cieplarnianych generowane przez cały cykl życia pojazdu, od produkcji – w tym pozyskania surowców – po utylizację. Rozpoczyna się od wydobycia surowców potrzebnych do produkcji akumulatorów – głównie litu, kobaltu i niklu – które są kluczowe dla działania tych pojazdów. Wytwarzanie baterii do samochodów elektrycznych jest energochłonne i, w zależności od źródła energii użytej w tym procesie, może generować znaczne ilości CO2.
Kolejnym etapem jest sam proces montażu pojazdu, który również pozostawiaślad węglowy, zwłaszcza jeśli fabryki używają energii z paliw kopalnych. Po zmontowaniu pojazdu, jego eksploatacja wydaje się bardziej ekologiczna w porównaniu do pojazdów spalinowych, gdyż samochody elektryczne nie emitują spalin podczas jazdy. Jednakże, źródło energii elektrycznej, z której korzystają, ma kluczowe znaczenie – jeśli pochodzi ona z węgla lub gazu, to całościowy ślad węglowy pojazdu może być nadal znaczący.
Na końcu cyklu życia samochodu elektrycznego stoi utylizacja zużytych baterii, która również wpływa na środowisko. Procesy recyklingu baterii są skomplikowane i kosztowne, a ich niewłaściwa utylizacja może prowadzić do dalszego zanieczyszczenia. Jednak prowadzone są już badania naukowe w tym zakresie, a na rynku zaczyna pojawiać się coraz więcej startupów, które podejmują próby zmierzenia się z tym problemem.
O ile samochody elektryczne nie emitują spalin podczas jazdy i mogą przyczynić się do redukcji bezpośrednich emisji gazów cieplarnianych, to jednak ich całkowity ślad węglowy zależy od wielu czynników. Obejmuje on zarówno emisje związane z produkcją i utylizacją baterii, jak i źródło energii wykorzystywanej do ich ładowania. Dlatego ważne jest, aby w ocenie ich wpływu na środowisko brać pod uwagę całościowy obraz, a nie tylko bezemisyjną jazdę.

Jak mierzyć ślad węglowy samochodu elektrycznego?

Ślad węglowy samochodów elektrycznych jest mierzony na wielu polach, nie tylko poprzez analizę emisji związanych z wydobyciem surowców, produkcją, użytkowaniem i recyklingiem, ale także z uwzględnieniem infrastruktury drogowej. Różnice w metodach kalkulacji mogą również wynikać z rodzaju uwzględnianych gazów cieplarnianych – niektóre analizy koncentrują się wyłącznie na dwutlenku węgla, podczas gdy inne biorą pod uwagę również inne gazy takie jak metan czy podtlenek azotu.
Ślad węglowy samochodu elektrycznego mierzy się zazwyczaj w jednostkach masy dwutlenku węgla na jednostkę funkcjonalną, czyli na kilometr przejechany przez samochód. Ważne jest również uwzględnienie kontekstu lokalizacyjnego– w krajach takich jak Polska, gdzie większość energii elektrycznej wciąż pochodzi z węgla, ślad węglowy samochodu elektrycznego może być znacznie wyższy niż w regionach o bardziej zrównoważonym tzw. miksie energetycznym. Ślad węglowy jest efektem samego procesu jazdy, ale i z całego łańcucha dostaw i produkcji energii wykorzystywanej do ładowania akumulatorów tych pojazdów.

Podsumowanie dotyczące
śladu węglowego samochodów elektrycznych

Samochody elektryczne, choć nie emitują spalin podczas jazdy i są uważane za bardziej ekologiczne w porównaniu do pojazdów spalinowych, wciąż generują znaczący ślad węglowy przez cały cykl swojego życia w zależności od wielu czynników. Emisje związane są głównie z wydobyciem surowców potrzebnych do produkcji baterii, samym procesem produkcji, a także z metodami utylizacji zużytych baterii.

O ile samochody elektryczne nie emitują spalin podczas jazdy i mogą przyczynić się do redukcji bezpośrednich emisji gazów cieplarnianych.

Co więcej, całkowity ślad węglowy pojazdów elektrycznych znacząco zależy od źródła energii elektrycznej używanej do ich ładowania, które w wielu regionach wciąż pochodzi z paliw kopalnych. Dlatego też, choć przejście na elektryki jest krokiem w stronę redukcji emisji bezpośrednich, kompleksowa ocena ich wpływu na środowisko musi uwzględniać całościowy obraz emisji gazów cieplarnianych, a nie tylko te generowane podczas użytkowania pojazdu.
Sprawdź więcej informacji w jednym z naszych artykułów dotyczących śladu węglowego “Ślad węglowy – co to jest i jak go zmniejszyć”. Na naszym blogu bardzo często poruszamy kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem oraz ekologicznymi rozwiązaniami nie tylko w budownictwie. Jako JWA fachowo doradzamy bowiem między innymi przedsiębiorcom, inwestorom, deweloperom, a także generalnym wykonawcom. Z naszych usług korzystała już ogromna liczba firm z całego kraju. Koniecznie przekonaj się także, na czym polega wdrażanie strategii ESG.
Udostępnij na:

Szukasz
zielonych rozwiązań
dla swojej firmy?

Zostaw nam swoją prośbę o kontakt, a nasz ekspert odezwie się do Ciebie w ciągu 24h.

Konrad Kądziołka

Business Development Representative

Newsletter

Bądź na bieżąco z najnowszymi trendami w zielonym budownictwie!

Dziękujemy!

Zostałeś zapisany do newslettera.

Dziękujemy za wysłanie wiadomości!

Niebawem na nią odpowiemy.

Dziękujemy za wypełnienie naszej ankiety.

Niebawem prześlemy ofertę najlepiej dopasowaną do Twoich potrzeb.

Twoja wiadomość została wysłana!

Dziękujemy za przesłanie wiadomości. Niebawem na nią odpowiemy.

W celu najlepszego dopasowania oferty do Twoich potrzeb i skrócenia czasu jej przygotowania, zapraszamy Cię do wypełnienia krótkiej ankiety.

Dziękujemy za przesłanie swojego zgłoszenia!

Na podany przez Ciebie adres email otrzymasz potwierdzenie udziału w procesie rekrutacji i informacje na temat kolejnych kroków.

Powodzenia!
Zespół HR