Strefa wiedzy JWA

24.01.2024

Autor: Dominika Bryła

Net Zero Team Leader

W firmie JWA jest liderką zespołu Net Zero. Wspiera Klientów w zakresie optymalizacji energetycznych i zmniejszenia śladu węglowego nieruchomości istniejących i nowoprojektowanych. Posiada wieloletnie doświadczenie w obszarze budownictwa zrównoważonego.

Net Zero dla budynków – co to jest i dlaczego warto?

Net Zero to podejście, w którym organizacje lub jednostki zrównoważą ilość emitowanych gazów cieplarnianych poprzez inwestycje w projekty redukcyjne lub kompensacyjne. Celem jest osiągnięcie równowagi między emisjami gazów cieplarnianych a ich usuwaniem lub kompensacją, dążąc do neutralności klimatycznej. Net Zero staje się ważnym narzędziem w globalnych wysiłkach mających na celu ograniczenie wpływu zmian klimatycznych.

Dążenie firm do zerowej emisji dwutlenku węgla netto to obecnie jeden z najszybciej rozwijających się trendów w biznesie. Według naukowców osiągnięcie zerowej emisji netto przed 2050 r. ma kluczowe znaczenie dla uchronienia nas przed katastrofalnymi skutkami zmian klimatu. Kluczowym obszarem do zmian jest sektor budowlany, który odpowiada za 38% światowych emisji CO2.

Net Zero - czy jest opłacalne?

Budynki emitują dwutlenek węgla w całym cyklu życia, począwszy od procesu budowy, po długofalowe użytkowanie, rozbiórkę i sprzedaż. Ilość emitowanego CO2 jest tak duża, że wprowadzenie zmian jest konieczne na każdym z etapów. Działania obejmują grono wielu interesariuszy takich jak: władze rządowe i lokalne, deweloperów, inwestorów, właścicieli budynków, projektantów, architektów, wykonawców czy producentów materiałów. Coraz częściej pojawiają się stwierdzenia mówiące o tym, że neutralność klimatyczna budynków jest jednym z efektywniejszych i opłacalnych sposobów łagodzenia skutków zbliżającego się załamania klimatu. Jednak wciąż wiele organizacji zmaga się z podjęciem pierwszych kroków w kierunku neutralności klimatycznej budynków.

Dlaczego warto podjąć działania Net Zero dla budynków?

Powód 1: Działania w celu ratowania planety Po podpisaniu Porozumienia Paryskiego. Porozumienia Paryskiego, nauka o klimacie i środowisku naturalnym stała się powszechnie akceptowana i istotna. Jedno jest pewne – przyczyną zmiany klimatu jest działalność człowieka. Dlatego przedsiębiorstwa coraz bardziej skupiają się na ograniczaniu emisji dwutlenku węgla, który również generują. Porozumienie Paryskie zobowiązuje także do tego, by emisje gazów cieplarnianych netto osiągnęły poziom zerowy w roku 2050. Osiągnięcie tych celów będzie możliwe dzięki dekarbonizacji sektora budowlanego, który odpowiada za 38% światowych emisji CO2. Konsekwencją działań człowieka jest globalne ocieplenie. Aby je skutecznie ograniczyć do bezpiecznego progu na poziomie 1,5°C samo ograniczenie emisji CO2 nie wystarczy. Należy pójść o krok dalej i osiągnąć przyszłość Net Zero, w której zatrzymamy wzrost emisji. Pandemia COVID-19 uświadomiła jak zdrowie ludzkie i naszej planety są ze sobą powiązane. To również jest powodem, dla którego firmy chcą być organizacjami o zerowej emisji dwutlenku węgla, a powstały trend jest jednym z najszybciej rozwijających się w biznesie.
Powód 2: Ryzyko klimatyczne, inwestycyjne, prawne i konsumenckie Oprócz świadomości przedsiębiorstw, że osiągnięcie zerowej emisji CO2 netto jest konieczne do ratowania planety – istnieje również szereg innych czynników, dla których organizacje decydują się na wejście na drogę Net Zero. Net Zero zmniejsza ryzyko klimatyczne, obniża koszty inwestycyjne i przyciąga uwagę inwestorów, którzy coraz częściej potrzebują od spółek dodatkowych informacji związanych z czynnikami ESG. W procesie inwestycyjnym raportowanie danych niefinansowych zaczyna stanowić coraz ważniejszy aspekt decyzyjny. Ujawnianie informacji pozafinansowych dostarcza inwestorom kluczowych informacji na temat ryzyk i możliwości stojących przed spółkami, w które inwestują. Również ryzyka prawne związane z Europejskim Zielonym Ładem, który zakłada redukcję emisji gazów cieplarnianych do roku 2030 o 55%, a także szereg narzędzi wprowadzonych przez UE do mierzenia efektywności energetycznej takich jak Taksonomia, “Fit for 55” czy CRREAM, stanowią istotne elementy w biznesie, które mogą wpłynąć, z perspektywy czasu, na wartość rynkową organizacji. Zmiany klimatyczne szybko przekształcają również ekosystemy, na których działają spółki. Dynamicznie pojawiające się zmiany w preferencjach konsumentów zwiększają także ryzyko utraty renomy czy “dobrego imienia” firm. Sytuacja ta ostatecznie wpływa na wycenę spółek, a tym samym na oczekiwane zwroty z inwestycji. Przykładem takiego ryzyka może być ruch „Flygskam”/”flight-shame”. Flygskam to rosnące zjawisko, w ramach którego osoby podróżujące samolotem czują się winne z powodu śladu węglowego, jaki pozostawia podróż samolotem. Trend ten może potencjalnie kosztować linie lotnicze, konsumentów i przedsiębiorstwa miliony. Ponadto, według Citigroup, może on sprawić, że offsetowanie emisji stanie się wielkim biznesem, wstrząsając całą skonsolidowaną i dochodową branżą. Zignorowanie wymienionych ryzyk i czynników może przyczynić się do znacznego obniżenia wartości rynkowej danego przedsiębiorstwa, a w konsekwencji do utraty inwestorów bądź trudności z ich pozyskaniem.

Korzyści Net Zero

Dążenie firm do zerowej emisji dwutlenku węgla netto to jeden z najszybciej rozwijających się trendów w biznesie, które mogą wpłynąć na wartość rynkową spółek. Według naukowców na drodze do osiągnięcia zerowej emisji netto przed 2050 r., kluczowym sektorem do zmian jest sektor budowlany, który odpowiada za 38% światowych emisji CO2. Neutralność klimatyczna budynków może okazać się jednym z efektywniejszych i opłacalnych sposobów łagodzenia skutków zbliżającego się załamania klimatu.

“Organizacje chcące uzyskać standard Net Zero mogą skorzystać z pomocy firmy JWA, która pomoże w osiągnięciu potwierdzenia neutralności węglowej budynku na każdym etapie cyklu życia obiektu.”

Działania na rzecz zerowej emisji dwutlenku węgla netto nie tylko przyczyniają się do ochrony środowiska, ale również mogą przynieść korzyści finansowe i zwiększyć wartość rynkową organizacji. Jednak aby osiągnąć te cele, konieczne jest zaangażowanie wszystkich interesariuszy, włącznie z władzami rządowymi, deweloperami, inwestorami, właścicielami budynków, projektantami, architektami, wykonawcami oraz producentami materiałów budowlanych.
Udostępnij na:

Szukasz
zielonych rozwiązań
dla swojej firmy?

Zostaw nam swoją prośbę o kontakt, a nasz ekspert odezwie się do Ciebie w ciągu 24h.

Konrad Kądziołka

Business Development Representative

Newsletter

Bądź na bieżąco z najnowszymi trendami w zielonym budownictwie!

Dziękujemy!

Zostałeś zapisany do newslettera.

Dziękujemy za wysłanie wiadomości!

Niebawem na nią odpowiemy.

Dziękujemy za wypełnienie naszej ankiety.

Niebawem prześlemy ofertę najlepiej dopasowaną do Twoich potrzeb.

Twoja wiadomość została wysłana!

Dziękujemy za przesłanie wiadomości. Niebawem na nią odpowiemy.

W celu najlepszego dopasowania oferty do Twoich potrzeb i skrócenia czasu jej przygotowania, zapraszamy Cię do wypełnienia krótkiej ankiety.

Dziękujemy za przesłanie swojego zgłoszenia!

Na podany przez Ciebie adres email otrzymasz potwierdzenie udziału w procesie rekrutacji i informacje na temat kolejnych kroków.

Powodzenia!
Zespół HR